Le Fou behoort tot de internationale J-klasse en meer specifiek tot de 6 meter klasse, een klasse waarbij de ontwerper een pur-sang racer ontwerpt, maar er voor moet zorgen dat uit een formule L+2d+wortel van s-F gedeeld door 2,37 uiteindelijk 6 komt.

Oudste olympische zeilklasse
Het is de oudste olympische zeilklasse van 1908 tm begin jaren ’60 werd er olympisch mee gevaren. De 6 meters zijn zelfs een periode gebruikt voor de bekende America’s cup. Sinds 2 jaar hebben we weer leven in de Nederlandse 6 meterclub geblazen, 10 schepen werden getraceerd en sinds 2 jaar worden er in Nederland weer wedstrijden georganiseerd. Bij de afgelopen wereldkampioenschappen lagen er wel zestig boten van vele verschillende nationaliteiten, verdeeld over 2 klassen (klassiek tot 1960 en modern) op de startlijn in Vancouver, Canada.

Speciaal ontwerp
Le Fou is ontworpen door Francois Camatte, gebouwd door de werf Bonnin in Lormont, Frankrijk en in 1939, vlak voor de tweede wereldoorlog te water gelaten. In de jaren ‘50 en ‘60 werd er aan de Bretonse kust intensief wedstrijd mee gevaren en werd meerdere keren overall winnaar van het seizoen.

Vanaf 1939 tot heden zijn alle eigenaren bekend, in 1970 werd de boot gekocht door een Nederlander, de heer van Os, die de boot verhuisde naar Cannes en omdoopte naar Mandragore. In 1980 ging de boot naar een werf in La Spezia, Italië, waar de boot groot onderhoud onderging en van een nieuw dek werd voorzien. Een nieuw zeilplan werd ontworpen door de legendarische Zwitser Phillipe Durr. Dit betaalde zich direct uit in o.a. een derde plaats tijdens de world series in Cannes.

In 1985 werd de boot verkocht aan Jean-Pierre Thibault, die de boot weer naar Bretagne terug haalde en er vele jaren vele wedstrijden mee voer. In 2015 heb ik de boot van hem verkregen en naar Nederland gehaald en weer terug gedoopt naar Fou.

Kroes & Zn in Kampen
In de winter 2016 – ‘17 is de boot kaal gehaald bij de werf van Kroes & Zn in Kampen en bleek, zoals ook uit overlevering gemeld, dat de romp nog geheel origineel en in uitstekende staat was, bijna 80 jaar na de bouw. De romp werd voor extra stijfheid van dek tot kielbalk met mahonie gesplined en verlijmd en van 4 ringframes voorzien. De verstaging werd verstevigd en ze kreeg nieuwe teak vlonders.

In het seizoen ’16 en ’17 bleek ze ‘by far’ de snelste 6 meter in Nederland, helaas verloren we tijdens de laatste series van ’17 onze mast. Deze winter is er weer een nog lichtere custom made aluminium mast gemaakt door van der Neut in Zeeland en van een nieuw setje Quantum zeilen voorzien.

Le Fou werd getekend en ontworpen door Francois Camatte, die autodidact was en op intuïteit en esthetiek tekende. Zijn boten lagen steevast exact op de waterlijn en bleken super snel te zijn, zodat hij uiteindelijk een specialist werd op de 6 meter. Er zijn wel zestig 6 meters van zijn hand.

Le Fou heeft een een strikte V-vorm in de boeg, overgaand in een diepe S-vorm in het middenschip en daarna weer een gestrekte rechte lijn in het achterschip, overgaand in een kleine rechte spiegel. Er is een subtiele gestrekte zeeg met lange lijnen die efficiëntie en kracht uitstralen, maar zeker ook elegantie.